Generalul (r.) Virgil Bălăceanu, fost comandant al Brigăzii Multinaţionale din Sud-Estul Europei: De ce e importantă Poarta Focșanilor.

Generalul (r.) Virgil Bălăceanu, fost comandant al Brigăzii Multinaţionale din Sud-Estul Europei, a atras recent atenția asupra vulnerabilității Porții Focșanilor și a reiterat faptul că  Poarta Focșaniului ar trebui să fie la fel de importantă precum e coridorul Suwalki în nord-estul Europei. Controversele privind Poarta Focșanilor au adus păreri diferite între specialiști.

Generalul (r.) Bălăceanu a precizat de mai multe ori că Poarta Focșanilor ar trebui să fie tratată de NATO la aceeași importanță cu Coridorul Suwalki.

Coridorul Suwalki este de fapt o zonă slab populată a teritoriului polonez situată între Belarus şi enclava rusă Kaliningrad. Coridorul are o importanţă strategică crucială, deoarece ocuparea sa de către Rusia ar izola statele baltice de restul NATO într-un posibil conflict militar.

Prezent într-o ediție recentă a podcastului Obiectiv EuroAtlantic de la DefenseRomania, dedicată mobilității militare, generalul (r.) Bălăceanu a precizat că au existat critici ca urmare a acestei declarații, dar criticile sunt constructive. El a subliniat faptul că deși nu mai vorbim de construcția unui sistem de fortificații precum acum un secol și nu e cazul să se treacă direct la apărare pe Poarta Focșanilor, vulnerabilitatea există și ea trebuie luată în calcul.

De ce e importantă Poarta Focșanilor. O ipotetică intrare a rușilor pe aici deschide două direcții: Spre București și Dunăre

Generalul (r.) Bălăceanu a explicat importanța strategică a Porții Focșanilor și a reiterat necesitatea ca aceasta să fie tratată la nivelul Alianței Nord-Atlantice precum Coridorul Suwalki.

„Poarta Focșanilor e un punct vulnerabil. Eu am spus în câteva emisiuni că NATO ar trebui să trateze Poarta Sulwaki ca Poarta Focșanilor iar câțiva colegi m-au criticat. Critica e îndreptățită căci nu trebuie să treci direct la apărare pe Poarta Focșanilor, apărarea trebuie dusă de la frontieră, operația de acoperire, apoi dezvoltată în operație de apărare, însă eu am dat simbolul, Poarta Focșanilor.

De fapt ar trebui să vorbim de Gurile Dunării pentru că sunt de actualitate, împreună cu Poarta Focșanilor. Sensul este următorul: Vulnerabilitatea legată de o pătrundere a Federației Ruse prin Poarta Sulwaki trebuie să fie tratată de NATO ca o vulnerabilitate de pătrundere a rușilor prin Poarta Focșanilor.  

Poarta Focșanilor nu deschide doar drumul spre Capitala României, spre București, dar deschide și culoarul Dunăre. Dacă asociem Poarta Focșanilor cu Gurile Dunării sunt două obiective foarte importante pe care trebuie să le luăm în considerare”, precizează generalul (r.) Bălăceanu.

Acesta a mai afirmat că motivul pentru care apărarea nu a fost realizată pe Poarta Focșanilor nici măcar în al Doilea Război Mondial este actul politic de la 23 august 1944, anume întoarcerea armelor. Totodată, războiul din Ucraina demonstrează din nou că rezistența pe obiective geografice importante e de actualitate.

„Sigur că, spun colegii mei, e o chestiune atât de depășită apărarea în Poarta Focșanilor încât ea nu s-a realizat nici în cel de-al Doilea Război Mondial. Dar ea nu s-a realizat atunci pentru că a existat momentul 23 august 1944. Însă aliniamentele puternice din adâncime trebuie pregătite pentru apărare, chiar dacă nu vorbim de construcția din nou a unui sistem de fortificații. Dar din punct de vedere al pregătirii e necesar să avem în vedere. Ne demonstrează și ucrainenii și rușii că rezistența se realizează pe obiective geografice importante”, a conchis fostul fost comandant al Brigăzii Multinaţionale din Sud-Estul Europei.

Ce este Poarta Focșanilor?

Poarta Focșanilor” este o bucată de teren care se întinde în patru județe – Vrancea, Galați, Brăila și Buzău și se află în sudul zonei operaționale de Est a României. Are o lățime de circa 85 de kilometri și merge în adâncime circa 60 de kilometri, pe direcția Ianca-Nămoloasa-Cudalbi. Limitele geografice ale „Porții” sunt Râmnicu Sărat-Odobești-Panciu la Vest, Tichilești-Brăila-Galați-Foltești și cursurile Prutului și Dunării la Est, Râmnicu Sărat-Sutești-Tichilești la sud și Panciu-Tecuci-Foltești la nord.

Acum trei ani, o dezbatere a think tank-ului CEPA analiza scenariul unui atac al Rusiei, ajungând la concluzia că în 24 de ore „Poarta Focșani” ar cădea din cauza lipsei de infrastructură a României.

În continuare infrastructura militară e una din marile probleme cu care se confruntă țara noastră.

Urmărește integral podcastul Obiectiv EuroAtlantic, ediție dedicată mobilității militare, ”Infrastructura, călcâiul lui Ahile în România”, în care invitat a fost generalul (r.) Virgil Bălăceanu

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*