O viziune asupra statului major al forțelor aeriene britanice

O viziune asupra statului major al forțelor aeriene britanice

Analiză realizată de Sergiu Schiller, membru susţinător al Asociaţiei Ofiţerilor în Rezervă din România. Aceasta este partea a doua dintr-o serie de articole în care vom trece în revistă modele de organizare ale forţelor armate din cadrul NATO, cu accent asupra rolurilor jucate de militarii în rezervă.

C130J
Foto: https://www.raf.mod.uk/

Continuăm seria analizelor militare structurale cu Forțele Regale Aeriene Britanice respectiv un acronim devenit legendă dupa ce de-al doilea Razboi Mondial: R.A.F adică Royal Air Force.

Putem începe printr-o scurtă incursiune istorica, Forţele Aeriene Britance sunt cea mai veche structura aeriana de sine stătătoare. Ca să punem acestă afirmaţie în context RAF-ul se înfinţează la data de 1 aprilie 1918 iar corpul aerian de armată american (eng. US Army Air Corps) se desprinde de forțele terestre americane în anul 1947 ca să formeze ceea ce noi numim azi Forțele Aeriene Americane respectiv US Airforce în limba engleză.Ca să facem și o paralelă cu forțele aeriene române, anul 1913 înseamnă apariția aviației române printr-o primă lege de organizare şi funcționare în acest sens însă anul 1924 înseamnă transformarea acestei specialități militare în categorie de forțe pusă sub autoritatea inspectoratului general al aeronauticii regale române iar  o uniformă propie, albastră complet a fost introdusă de Regele Carol al II-lea în 1930.

Foto: https://www.raf.mod.uk/

Înainte să ne uităm mai în detaliu asupra structurii  statului major al forțelor aeriene britanice, pentru a înțelege mai bine structura va fi necesar sa clarificăm şi gradele militare, deorece este una din puținele structuri militare din lume unde gradele sunt totalmente diferite față de gradele specifice forțelor terestre implicit și diferite față de cele navale.

Așadar vom echivala gradele de ofiteri cu cele ale forțelor terestre britanice și în final cu cele ale forțelor aeriene române:

Codificare NATO

Grad RAF lb. engleza

Grad UK Army lb.engleza

Grad RAF traducere lb. romana

Grad echivalent

RoAF

NATO OF 1*

pilot officer

second lieutenant

Ofițer pilot

sublocotenent

NATO OF 1*

flying officer

lieutenant

ofițer de zbor

locotenent

NATO OF 2

flight lieutenant

captain

locotenent de zbor

capitan

NATO OF 3

squadron leader

major

lider de escadră

maior

NATO OF 4

wing commander

lieutenant-colonel

comandant de escadrilă

căpitan-comandor

NATO OF 5

group captain

colonel

căpitan de grup aerian

comandor

NATO OF 6

air commodore

brigadier**

comodor***

general de flotilă aeriană

NATO OF 7

air vice marshal

Major general

vice-mareșal

general maior

NATO OF 8

air marshal

lieutenant-general

mareșal aerian

general locotenent

NATO OF 9

air chief marshal

general

maresal – șef

general

NATO OF 10

Marshal of the RAF

Field Marshal

Mareșal al Forțelor Aeriene

Mareșal

* grupa de grade “NATO OF 1” este formată din gradele de sublocotenent și locotenent.

** în armatele regatului unit şi commonwealth, nu există gradul de general de brigadă ci în mod tradițional britanic comanda unei brigăzi apartine brigadierului. Gradul este echivalent cu cel de general de brigadă însa nu indentic daca analizam proveniența și evoluția.

*** a nu se confunda cu gradul de comandor, gradul de comodor existând și în Armata Regală Romană o scurtă perioada (articol cit., dr. Emil Boboescu, istoric si muzeograf al Muzeului Militar Național “Regele Ferdinand I”)

Foto: https://www.raf.mod.uk/

Analizând in detaliu structura RAF, aviația britanică este condusă operațional de șeful statului major al forțelor aeriene britanice (eng. Chief of Air Staff, prescutat CAS). În prezent acestă functie este ocupată de mareșalul-șef ( NATO-OF9 ) Michael Wigston, un ofițer cu o mare experință internațională printre alte funcții ocupate, fost director al operațiunilor aeriene în cadrul ISAF.

Șeful statului major al forțelor aeriene prezidează board-ul managerial al RAF (eng. Air Force Board, pres. AFB). Autoritatea de comandă este delegată de la nivelul șefului SMFA-BR la nivel de comandamente aeriene care la rândul lor sunt împărţite în grupuri.

Comandamentele aeriene sunt în număr de două: (eng.) Air command / Comandamentul aerian având doua grupuri în subordine, 1 si 2, respectiv (eng.) Joint Force Air Component / Comandamentul forțelor aeriene întrunit care are în subordine grupurile 11, 22, 38, 83.

Grupurile în mod traditional au mărimea unui regiment sau brigadă uneori și sunt comandante de un căpitan de grup aerian ( echiv. colonel/comandor – NATO – OF5).

În prezent grupurile care compun Royal Air force sunt:

Grupul Nr. 1 ( luptă aeriană ) – are in subordine capacități aeriene de raspuns rapid de tip avion multirol, alături de mijloace de supraveghere, cercetare dispozitiv inamic respectiv identificare.

Grupul Nr. 2 ( sprjin de luptă ) – are in subordine capacități de sprijin de luptă și logistice asigurând desfășurarea activităților militare ale celorlalte grupuri în condiții optime.

Grupul Nr. 11 ( operațiuni aeriene întrunite ) – are in subordine capacități de război electronic, control aerian alături de supravegherea spațiului aerian cu privire la activități de tip atac balistic.

Grupul Nr. 22 ( Formare personal ) are in subordine unități specializate în formarea personalului activ și în rezervă necesar structurilor de luptă și sprijin de luptă.

Grupul Nr. 38 (denumit în eng. “Air Service Combat Support”) are în subordine structuri specifice sprijinului de tip ingineresc specializat și medical. Sistemul englezesc menține diferit acest tip de sprijin logistic față de unitățile logistice regulate care se găsesc în structura Grupului 2 deja prezentat.

Grupul Nr. 83 (Grupul expediţionar) – are în subordine toate unitățile dislocate în prezent în Orientul Mijlociu.

Foto: https://www.raf.mod.uk/

Din punct de vedere tehnic respectiv pe parte de înzestrare cifrele sunt cu adevărat impresionate. Forțele regale aeriene britanice au în funcțiune  un număr de 360 de avioane și elicoptere. Din acest număr 142 sunt avioane multirol de tip Eurofighter Typhoon, 20 de avioane tip curier mediu Airbus M400, 8 avioane de transport grele de tip C17 Globemaster, 14 C130j Super Hercules. De asemnea începând cu anul 2014  în cadrul RAF a fost demarat programul de achiziție a noului tip de avion multirol F35, astfel în prezent sunt 18 astfel de aparate în exploatare. Cifre cu adevărat impresionate.

Rezeviști:

Ca toate categoriile de forte moderne, și statul major al forțelor aeriene britanice are în componență rezervișiti. În prezent un număr de 2200 rezervişti activează în rândurile RAF. Un număr de 29 de unități și escadrile au în prezent rezeviști în serviciu. Ca aspect interesant, începând cu anul 2013 în structura RAF nu se mai raporteaza numărul total al rezervistilor ci doar numărul rezerviştilor care în prezent au contract de serviciu în rezervă cu ministerul apărării britanic. Aşadar 2200 înseamnă strict doar rezervişti voluntari.

În mod interesant, legea din rezerviştilor din 1996 (eng. Reserve Forces Act 1996) stabilește organizațional două structuri de rezervă. Forțele Aeriene Auxiliare Regale si Forțele aeriene de rezervă. Relaţia dintre cele două structuri este de subordonare respectiv forțele aeriene de rezervă se află structural în subordinea forţelor aeriene auxiliare.Practic în rândul forțelor auxiliare poate fi acceptat orice candidat declarat admis pe când în randul forțelor de rezervă preponderent discutăm de personal specializat.

Cu titlu de exemplu privind armele respectiv specialitățile militare, unitățile de Politie Militara sunt plasate majoritar în rezervă. Structura care răspunde acestei necesități operative este Regimentul nr. 3 al forţelor aeriene auxiliare (eng. No. 3 Royal Auxiliary Air Force Police Squadron).

Tot în acest sens o listare a unităților din structurile auxiliare respectiv de rezervă ne ajută să înţelegem ce tip de specialități sunt formate în rezervă și mai ales care sunt misiunile specifice rezervei:

Royal Auxiliary Air Force Units / Unități ale forțelor aeriene regale auxiliare

 
    

Unitate

Locație

Specialitate (eng)

Specialitate (ro)

3 Squadron*

RAF Henlow

Tactical Provost Wing

Poliție Militară

501 Squadron

RAF Brize Norton

Operations Support Squadron

Sprijin operațiuni și logistică

503 Squadron

RAF Aldergrove

Operations Support Squadron

Sprijin operațiuni și logistică

504 Squadron

RAF Wittering

Exp. Support Squadron

Sprijin logistic unități expediționare

600 Squadron

RAF Northolt

HQ Augmentation Unit

Structură specială cu rol în mobilizare

602 Squadron

Glasgow

Operations Support Squadron

Sprijin logistic unități expedititionare

603 Squadron

Edinburgh

Force Protection

Protecția forței

606 Squadron

RAF Benson

Helicopter Support Squadron

Unitate de elicoptere

609 Squadron

RAF Leeming

Operations Support Squadron

Sprijin operațiuni și logistică

611 Squadron

RAF Woodvale

Operations Support Squadron

Sprijin operațiuni și logistică

612 Squadron

RAF Leuchars

Airmobile Surgical Squadron

Unitate medicală aeromobilă specializată in chirugie

622 Squadron

RAF Brize Norton

Aircrew Augmentation Unit

Structură specială cu rol în mobilizare personal navigant

4624 Squadron

RAF Brize Norton

Operations Support Squadron

Sprijin operațiuni și logistică

4626 Squadron

RAF Brize Norton

Aeromedical Evacuation Unit

Unitate medicală aeromobilă specializată în MedEvac.

  

Royal Air Force Reserve Units/ Unități ale fortelor regale aeriene de rezervă

 
  

7006 Squadron

RAF Waddington

Intelligence Squadron

Unitate de informații militare

7010 Squadron

RAF Waddington

Photographic Interpretation Squadron

Unitate de interpretare a imaginilor aerospațiale

7630 Squadron

RAF Waddington

Intelligence Squadron

Unitate de informații militare

7644 Squadron

RAF Halton

Media Operations Squadron

Unitate specializată în operațiuni mediatice si relații publice

Mobile Met Unit

RAF Benson

Meteorological Services

Meteologie

*escadronul (lb.  eng. squrdron ) este echivalat în armata britanică cu batalionul la nivel de unitate terestră

Prin urmare din această listă disponibilă pe site-ul statului major al forțelor aeriene britanice putem constata faptul că activitățile specifice sprijinului logistic, deservirii logistice, pregătirii dar și informaților militare s-au mutat în direcția rezervei militare.

Foto: https://www.raf.mod.uk/

Înainte de încheiere ar fi util să trecem in revistă și pregătirea personalului în rezervă – respectiv 4 săptămâni pentru pregătirea militară de bază la care se adaugă un numar de sfârșituri de săptămână în funcție de specialitate.

Pe final aș dori să menționez de ce există o importanță deosebită acordată structurilor de rezervă din RAF. În teribila luptă pentru Marea Britanie din perioada celui de-al doilea Război Mondial majoritatea piloților care au luptat au provenit nu de la trupele regulate ci din randul unităților auxiliare, în randul acestora find primiți de la piloți amatori la acrobați ai cerurilor civili.

Această victorie și resursele care au putut fi angrenate sunt rezultatul direct al viziunii Lordului Trenchard, Maresal al Aviatiei Britanice, cel care in anii 30 a insistat asupra unei atenții deosebite acordate unităților de rezervă și posibilității generarării de personal militar la nevoie, maresalul, veteran al primei conflagrații mondiale estimând ca este doar o chestiune de timp pana va mai fi un conflict tot de anvergură mondială.